KOĽKO FLIAŠ POTREBUJE BAR?
V tomto článku neplánujem vypísať značky a druhy spiritov, ktoré potrebujete nevyhnutne pre svoj bar. Zamýšľam sa nad inou vecou, ktorá s tým však úzko súvisí.
V priebehu celého svojho pôsobenia na Slovensku počúvam rôzne názory majiteľov podnikov na to, čo hosť zaručene potrebuje. Poznám pár takých, ktorí vďaka negatívnemu vnímaniu sveta kritizujú takmer všetko, čo sa okolo nich deje a len ten ich názor je ten správny. Záhadou mi však ostáva, prečo sa potom inšpirujú tým, čo robím a opakujú…
Pred nedávnom som počul názor, že je úplne zbytočné mať taký výber alkoholu, aký je napríklad v Paparazzi a aký som mal svojho času aj ja v Nitre. V zásade s tým súhlasím. Dnes, pri tom množstve, čo máme k dispozícií od mnohých dodávateľov, nie je možné kupovať každú fľašu. Hosť mnohé značky nepozná, primárne sa o ne vôbec nezaujíma a majiteľovi podniku v tom stoja peniaze. Majiteľ podniku potrebuje tovar, ktorý sa otáča a zarába peniaze. Inak mu je na nič. Majiteľa podniku neuspokojí rum z Venezuely, alebo vyzretá whisky v sude po oloroso sherry. Je to v poriadku, rešpektujem tento názor a z podnikateľského hľadiska nič proti tomu nemám. Ale iba potiaľ, pokiaľ tento názor mi nebude podsúvaný ako jediný a môj názor bude označovaný ako nesprávny, dokonca taký, že môj prístup v tomto smere podniku viac uškodil ako pridal.
Pochybovačom teda vysvetlím svoj názor, prečo som mal na displayi toľko fliaš. Pripomínam však, že sa nepotrebujem obhajovať, možno ak chcete, tak otvoriť debatu a vypočuť si aj názory mojich virtuálnych hostí.
Hlad. Tak by sa dalo označiť obdobie okolo roku 2007-2008. Barman, ktorý miluje svoju prácu chce byť lepší ako bol včera. Chce sa vyrovnať tým najlepším. Chce byť porovnateľný s kýmkoľvek. Čaká, kým príde do baru náročný hosť a uspokojí jeho požiadavky, za ktoré si samozrejme zaplatí. V tomto období chýbali v našich baroch dobré, kvalitné rumy, whisky, agávaová tequila, pisco, portské, alebo giny. Barmani začali spolu komunikovať na medzinárodnej úrovni, začali si vymieňať informácie a navzájom sa inšpirovať. A pod týmto vplyvom som nakupoval, lebo som sa ja vnútorne potreboval uspokojiť s tým, že patrím medzi to najlepšie u nás. Pokiaľ by som nemal spoločníka a nemal tam on polovicu svojich peňazí, tak by som sa nemusel obhajovať a bolo by to každému jedno. Takto som mal z časti výčitky svedomia.
Píšem však, že iba z časti. Preto že nikdy, ale naozaj nikdy nemôžte vedieť, kto príde do baru na základe toho, že vy máte najväčší výber spiritov v meste. Možno pritiahne ďalších 5 ľudí, ktorým je to úplne jedno. Ale všetci spolu kôli jednému panáku rumu z Venezuely prišli na večeru.
Chodil k nám jeden manželský pár. Pán milovaj stejky a Laphroaig. Jeho manželka zase rôzne verzie Manhattanu. Radosť obsluhovať. Vždy, keď som ho zbadal som s nejakou novinkou / ktorá však musela byť pred tým pekne dlho vyzretá v sude/ utekal k nemu, niečo málo mu o tom pred večerou porozprával a dal ochutnať. Niekedy zabralo a pán si dal aj dva-tri poháriky, inokedy nie. Ale nikdy sa nedozviem, koľko doporučení na našu reštauráciu dal svojím priateľom. Samozrejme, že nie len vďaka tej novej fľaši, ale aj kôli dobrému stejku a príjemnom prístupe. Je to všetko dokopy. Nehovorím, že by sme sa bez toho nezaobišli a že mať toľko fliaš je pre podnik životne dôležité. Ale u mňa to patrilo k marketingu. Mať najlepší bar. Povedomie o nás sa rozšírilo práve vďaka plným policiam za barmanovým chrbtom. Dovtedy niečo nevídané, mať taký výber. Teraz celkom bežné a na dnešnú dobu zbytočné. Rozhodne však môj prístup nemožno nazývať na tú dobu chybou, preto že keď prišli problémy, išli novinky bokom a nenakupovalo sa nič.
Ale nikdy nezabudnem prístup môjho barmana Petra Kováča, ktorý si na základe dobrých kvalitných rumov našiel zákazníkov a ktorý chodili do baru kôli nemu.
Z kancelárie sa fľaše nepredávajú. Špecifické veci vyžadujú osobný prístup hosťom, ktorý získam iba v kontakte s hosťom za barom, alebo medzi stolmi. Nijako inak. Bud mám na to kvalitný personál, ktorý vnímajú svoju prácu naozaj srdcom. Ak ho nemám a nemám ani čas na to, aby som bol za barom, tak samozrejme taký výber nepotrebujem. A obhájim si to tým, že ten hosť to nepotrebuje. Ak si to podnikateľ myslí, je to jeho právo. Ale nech mi neberie moje, keď vnímam svoju prácu inak, chcem hosťa aj niečo naučiť, zároveň chcem byť výnimočnejší a zaujímavejší ako môj sused, trošku si chcem uspokojiť svoje ego chcem mať za chrbtom naozajstnú kvalitu. Aj keď je to na úkor časti zisku.
PS: dokonca som počul názor, že na čo je vôbec ten Barmagazine, že je úplne zbytočný. Pre každého, komu je tento časopis zbytočný doporučujem iba jedno: NEČÍTAŤ HO. A najlepšie napísať mail na ukončenie pezplatného zasielania…
Posted by Luboš Rácz
-
Najnovšie články
Vyhľadávanie
Archív
- september 2024 (1)
- apríl 2024 (1)
- marec 2024 (2)
- február 2024 (2)
- december 2023 (1)
- november 2023 (1)
- jún 2023 (1)
- máj 2023 (1)
- január 2023 (1)
- september 2022 (1)
- august 2022 (1)
- máj 2022 (2)
- január 2022 (2)
- november 2021 (1)
- september 2021 (1)
- apríl 2021 (1)
- marec 2021 (2)
- február 2021 (2)
- január 2021 (2)
- november 2020 (1)
- marec 2020 (2)
- február 2020 (1)
- január 2020 (2)
- december 2019 (1)
- september 2019 (1)
- marec 2019 (2)
- február 2019 (2)
- január 2019 (1)
- december 2018 (1)
- október 2018 (4)
- september 2018 (1)
- august 2018 (1)
- júl 2018 (1)
- apríl 2018 (3)
- január 2018 (3)
- december 2017 (2)
- október 2017 (2)
- september 2017 (5)
- august 2017 (1)
- december 2016 (1)
- október 2016 (1)
- august 2016 (2)
- júl 2016 (2)
- jún 2016 (1)
- máj 2016 (1)
- apríl 2016 (1)
- január 2016 (1)
- december 2015 (1)
- november 2015 (1)
- október 2015 (1)
- september 2015 (3)
- august 2015 (3)
- jún 2015 (3)
- máj 2015 (2)
- marec 2015 (1)
- december 2014 (1)
- november 2014 (2)
- október 2014 (1)
- september 2014 (1)
- august 2014 (4)
- júl 2014 (1)
- jún 2014 (1)
- máj 2014 (3)
- apríl 2014 (1)
- marec 2014 (1)
- február 2014 (2)
- január 2014 (3)
- december 2013 (3)
- november 2013 (3)
- október 2013 (5)
- september 2013 (2)
- august 2013 (5)
- júl 2013 (4)
- jún 2013 (1)
- apríl 2013 (3)
- marec 2013 (2)
- február 2013 (1)
- január 2013 (2)
- december 2012 (3)
- november 2012 (1)
- október 2012 (2)
- september 2012 (4)
- august 2012 (1)
- júl 2012 (1)
- jún 2012 (1)
- máj 2012 (1)
- apríl 2012 (2)
- marec 2012 (3)
- február 2012 (2)
- január 2012 (5)
- december 2011 (5)
- november 2011 (3)
- október 2011 (3)
- september 2011 (4)
- august 2011 (5)
- júl 2011 (4)
- jún 2011 (1)
Kategórie
- BAR MAGAZINE (14)
- BARkultur (66)
- barmanské udalosti (2)
- BARMANSKÉ VIANOCE (1)
- BARY (3)
- DOBRÉ VECI (8)
- DRINKS (16)
- George Nemec (1)
- KNIHY (1)
- NÁZOR (11)
- Nezaradené (75)
- OSOBNOSTI (10)
- Pernod Ricard (5)
- PRODUKTY (1)
- SCHOOL OF BARKULTUR (2)
- SPIRITS (5)
- SÚŤAŽE (13)
- TIPY A RADY (11)
- UDALOSTI (29)
- VIDEO (1)
- ZÁHIR (23)
Blogroll
SK & CZ
ENGLISCH
DEUTSCH
Presne tak, Ľuboš. Fľaše s kvalitnými destilátmi sú naše nástroje, ktoré nás predávajú. Tak, ako bez dobrého barmana nepredáme dobré fľaše, asi ťažko vykreujeme dobrého barmana bez dobrých fliaš. Lepšie je raz ochutnať, ako 100x čítať.
Je to niečo podobné akoby mali v obchode s obkladačkami iba 5 vzorov. Asi by to ďaleko nedotiahli…
Lubos..dobry clanok a mysllim ze aj odpovede budu rozne…Podla typu barmanov a majitelov barov..
My mame cca 115 roznych flias v bare…a to stale nie je to co by sme tam chceli mat…ako jedny z mala barov na slovensku(si myslim) mame celu radu Havana club..potrebujeme to..?nie ale je to skor prestige ako taka..To ci sa zakaznik zaujima o obsach tej ci onej flase,neviem…ale viem ze nie je nic lepsie ako ked si sadnu zakaznici za bar a ja im zacnem robit malu dobrodruznu prezentaciu nasho portfolia…vzdy sa radi vratia a ja im vzdy rad nieco nove porozpravam..
nezalezi na cisle, ale na vybere a na tom, ako s tym vie barman a obsluha pracovat, odporucit a vyuzit kvality jednotlivych produktov.
Obsluha… 🙂 tam je veľakrát kameň úrazu 🙂
Ked vies a CHCES, tak predas vsetko 😉
Ja by som to cele zostrucnil a nadviazal na Martina zaroven.
Mozes mat v portfoliu lubovolny pocet flias v ramci rentability ci uz ide o restauraciu, bar alebo aj kaviaren. Co je najhlavnejsie, je clovek – ten ktory, s hostom komunikuje, ten, ktory to vie a chce predat. Na to, aby to chcel predat, musi to ochutnat a predstavit aj vlastnymi slovami, len tak da tomu dusu a host to vyciti…potom aj RAD zaplati
Ta dusa, ta vlastna interpretacia personalu ako sortiment predat, je to, co mi v tomto prispevku chybalo.