ABSOLUT SWEDEN
Nikdy som si nemyslel, že na tomto blogu budem písať o vodke. Raz som sa niekde vyjadril, že ju v podstate považujem za nudný produkt bez charakteru. Ešte viac som sa usmieval nad slovami, že vlastne to, čo liečilo rôzne choroby nebol gin, ale vodka, do ktorej sa pridávali rôzne bylinky, koreniny a iné prísady. Vo svojej podstate to môže byť z časti pravda, a je celkom možné, že ľudia dosť hojne popíjali aj ten čistý spirit ešte pred tým, ako v ňom nechali tieto bylinky macerovať .
Gin stále zostáva u mňa za barom destilátom č. 1. Či už pre jeho historicky výnimočné postavenie v cocktailoch, pre jeho chute a arómy, a pre jeho výsostné postavenie v kráľovi cocktailov – Dry Martini Cocktail, ktorý sa neodmysliteľne spája s Modrou Hodinkou, ktorá je zase jedným zo základných prvkov Barovej Kultúry.
Čo však s vodkou? Tá charakterizuje a dokonale vystihuje dnešný, dynamicky rozvíjajúci sa svet. Je to najvýraznejšie sa rozvýjajúci segment v kategórii spiritov. A ani ten najortodoxnejší bar si nemôže dovoliť ju vynechať zo svojho portfólia. Vodka sa predáva, hostia ju vyžadujú a profesionálny barman ju chtiac, či nechtiac musí rešpektovať, preto že ju denno – denne chytá do ruky.
Pred pár dňami som sa vrátil zo Švédska, z rodiska Absolut vodky, ktoré navždy zmenilo môj pohľad na tento spirit. Nie, nepovažujem sa teraz za znalca, ktorý v nej zrazu objavil zázračnú čistotu, dokonalosť a jemný charakter. Je však nesporné, že Absolut vodka je jedným zo synomnymov kvaltiného spiritu vo svojom segmente a je zodpovedná za rešpekt severskej vodky vo svete.
Bar má široké ponímanie. Nie je to len malý, tmavý, elegantný American Bar, alebo bar v luxusnom hoteli, ale je aj súčasťou zábavy, exkluzívnych parties, klubov a distkoték, kde by kvalita produktu v akejkoľvek podobe mala byť tiež na určitej úrovni. O to ide v celom ponímaní barovej kultúry.
Obdivujem Absolut vodku pre to, že je toho súčasťou. Že pochopila, že kvalita produktu je samozrejmosťou, ale že k jej úspechu vedie kreatívny marketing. Svoje vnímanie produktu som zmenil po prvých videách s Absolut vodkou, ktorým som nevenoval do vtedy zvýšenú pozornosť. Mal som ich možnosť vidieť na Absolut Akademi a hneď po prvom som vyslovil obdivný rešpekt. Kampane zamerané na rôzne miesta /Absolut Stockholm, Absolu Manhattan, Absolut Tokyo , spájanie sa s umelcami ako Andy Warhol, Jean Paul Goultier, Tom Ford, či Helmut Newton, s kultovými hviezdami šoubiznisu ako Leny Kravitz, spájanie sa zo svetom “fashion glamour” /Kate Moss, Naomi Campbell,Marcus Schenkenberg/ a spolupráca s týmito hviezdami zaradili túto značku medzi top hviezdy tohto segmentu. Značka neustále vyvíja nové aktivity v spolupráci s umeleckým svetom. Výnimočná je aj jej posledná kampaň Absolut Blank.
Rešpekt pred touto značkou mám aj z ďalšieho dôvodu. Je obdivuhodné, ako sa tento pôvodne štátny podnik dostal na špičku rešpektovaných značiek na celom svete. Svedčí to o charaktere ľudí, ktorí ju od roku 1979 rozvíjali a dostali na takúto úroveň. Nezanedbateľné je, že predaj celej značky do súkromných rúk koncernu Pernod Ricard priniesla do štátnej pokladnice úctyhodných 8,3 miliardy Eur! Pre porovnanie, Slovensko predalo 49% akcií Slovenského plynárenského priemyslu približne za 4,3 miliardy Eur…
Pochopil som, že úplne spoznať produkt je možné iba vtedy, ak človek navštívi miesto, kde sa vyrába, ak sa stretne s ľuďmi, ktorí značke veria, spojili s ňou život a podieľajú sa rôznymi spôsobmi na jej výrobe, či distribúcii.
Bolo veľmi príjemné navštíviť rodisko Absolut vodky – malé mestečko Åhus na juhu Švédska, ktoré dýcha pokojnou usporiadanou, aj keď trochu chladnejšou atmosférou švédskeho vidieku. Ubytovanie v hoteli s takmer 300-ročnou tradíciou, raňajky v stodole s dodávateľom pšenice, rozprávanie o vývoji a čistote produktu mi dávalo pocit, že za touto vodkou stoja ľudia, ktorí sú na svoju krajinu, jej históru, tradíciu a na svoj produkt patrične hrdý.
História a hrdosť Švédska dýcha aj v hlavnom meste Stockholm. A to na každom kroku. Krásne staré budovy, v ktorých sa nezriedka nachádza výnimočný moderný dizajn, krásne reštaurácie, bary a navyše plné pekných príjemných a dobre oblečených ľudí. Taký bol môj pocit. Možno to bolo aj z toho dôvodu, že sme sa pohybovali v samom centre v tej najlepšej štvrti. Ale aj tak, Stockholm je mesto, kde sa oplatí ísť a ja pevne verím, že sa mi podarí sa sem vrátiť.
Vlastne by sa tak malo stať už začiatkom budúceho roku koncom februára, kedy sa bude konať celosvetové finále súťaže Absolut Invite /informoval najnovší Bar Magazine č. 25/ Zo slovenského kola sa na ňom zúčastnia barmani, ktorí obsadia prvých 5 miest z 15-tich zúčastnených barmanov. Barmani sa vyberajú na osobné pozvanie spoločnosti Jan Becher Slovensko /organizátor slovenského kola/. Dostane sa do rúk iba tým, o ktorých sme presvedčení, že patria medzi 15-tich najlepších barmanov republiky.
Veľmi sa na to teším a ešte viac sa teším na spoločný výlet do Stockholmu!
Posted by: Luboš Rácz
Tesim se jak malej:) 2tydny