BYŤ ČAŠNÍKOM
Kuchárske knihy si veľmi nekupujem. Väčšinou si ich iba prelistujem v kníhkupectve a ak nájdem na prvý pohľad niečo zaujímavé, tak si to jednoducho odfotím. Dnes som po kuchárskej knihe siahol aj preto, že chcem nasať trošku inšpirácie na šaláty, ktoré ma dosť bavia…
Bola to jedna z tých od Gordona Ramsaya a pri zbežnom listovaní som narazil som na čiernu stránku s bielymi písmenami. Už som niekde spomínal, že zvládnutie čašníckeho remesla je základom barmanskej profesie. A Gordon Ramsay vo svojej knihe píše, že aj kuchárskej. Citujem z jeho kapitoly” Byť čašníkom” , ktorá ma prinútila si túto knihu okamžite kúpiť:
“Som naozaj šťastný, že na Royal Hospital Road pre mňa pracuje James Bond spomedzi všetkých maitres. Jan-Claude je sen majiteľa reštaurácie. Spoznali sme sa, keď sme obidvaja pracovali v La Gavroche a jeho miera tolerancie so zákazníkmi ma skutočne ohromila. Je neuvriteľne zručný a má schopnosť premeniť jednoduchú večeru na slávnsotné uvítanie. Úplne presne vie, koľko pozornosti musí venovať každému stolu. Môže vám doporučiť a pomôcť vybrať správne jedlo, či už je to lahodný tanier hrebenatiek pre dámu, alebo dusené bravčové líce pre pána.”
Áno, tolerancia! To je to správne slovo. Popri rešpekte, úcte, schopnosti vcítiť sa do pocitov a požiadaviek hosťa je tolerancia nesmierne potrebná! Ďalej Gordon pokračuje:
“Ak chcete mať tichý obed s milencom, Jean-Claude bude diskrétny, ale šarmantný; ak je to obchodný obed, bude pozorný bez toho, aby robil dojem; a ak sú to tri dievčatá, ktoré si vyrazili na flám, bude trochu flirtovať a lichotiť, ako to dokáže len skutočný Francúz. Má pozoruhodný zmysel pre humor a najkrajší úsmev v celej brandži.
Absolútne bez výnimky trvám na tom, aby všetci moji noví šéfkuchári najprv robili čašníkov a až potom začali v kuchyni. Vďaka tomu pochopia, aká náročná je táto práca a získajú rešpekt k reštauračnéu personálu. Šéfkuchár pracujúci v kuchyni si môže nájsť skryté miesta, kde sa uvoľní a odreaguje, ale čašník je neustále na očiach. Každý stôl od prvého po posledný musí mať rovakú úroveň obsluhy.
Pri nakrúcan seriálu som nemohol uveriť, aká mizerná je väčšina reštauračného personálu. Zdalo sa však, že niekoľkých práca skutočne teší. Nemohol som sa radovať spolu s nimi pri vyprázdňovaní kuchynských košov, lebo sám som servíroval jedlo. A keď sa niektorí nahnú nad vás, dych im smrdí ako starému psovi, za nechtami majú kopu svinstva a mastné vlasy, odložíte vlastné jedlo nabok.
Čašník musí byť príjemného zjavu, diplomatický, nezaujatý a najlepší poslucháč – posledná vec, ktorú chce hosť počuť, sú čašníkove problémy. Práve preto je Jean-Claude úplne mimoriadny – stará sa o každú jednu osobu, ktorá prejde dvermi.”
Bravo Gordon!
Ps: ja len dúfam, že Jean-Claude nie je jeden z tých teplých preafektovaných čašníkov, ale to by ho asi Gordon tak nechválil;)
Posted by: Luboš Rácz
-
Najnovšie články
Vyhľadávanie
Archív
- september 2024 (1)
- apríl 2024 (1)
- marec 2024 (2)
- február 2024 (2)
- december 2023 (1)
- november 2023 (1)
- jún 2023 (1)
- máj 2023 (1)
- január 2023 (1)
- september 2022 (1)
- august 2022 (1)
- máj 2022 (2)
- január 2022 (2)
- november 2021 (1)
- september 2021 (1)
- apríl 2021 (1)
- marec 2021 (2)
- február 2021 (2)
- január 2021 (2)
- november 2020 (1)
- marec 2020 (2)
- február 2020 (1)
- január 2020 (2)
- december 2019 (1)
- september 2019 (1)
- marec 2019 (2)
- február 2019 (2)
- január 2019 (1)
- december 2018 (1)
- október 2018 (4)
- september 2018 (1)
- august 2018 (1)
- júl 2018 (1)
- apríl 2018 (3)
- január 2018 (3)
- december 2017 (2)
- október 2017 (2)
- september 2017 (5)
- august 2017 (1)
- december 2016 (1)
- október 2016 (1)
- august 2016 (2)
- júl 2016 (2)
- jún 2016 (1)
- máj 2016 (1)
- apríl 2016 (1)
- január 2016 (1)
- december 2015 (1)
- november 2015 (1)
- október 2015 (1)
- september 2015 (3)
- august 2015 (3)
- jún 2015 (3)
- máj 2015 (2)
- marec 2015 (1)
- december 2014 (1)
- november 2014 (2)
- október 2014 (1)
- september 2014 (1)
- august 2014 (4)
- júl 2014 (1)
- jún 2014 (1)
- máj 2014 (3)
- apríl 2014 (1)
- marec 2014 (1)
- február 2014 (2)
- január 2014 (3)
- december 2013 (3)
- november 2013 (3)
- október 2013 (5)
- september 2013 (2)
- august 2013 (5)
- júl 2013 (4)
- jún 2013 (1)
- apríl 2013 (3)
- marec 2013 (2)
- február 2013 (1)
- január 2013 (2)
- december 2012 (3)
- november 2012 (1)
- október 2012 (2)
- september 2012 (4)
- august 2012 (1)
- júl 2012 (1)
- jún 2012 (1)
- máj 2012 (1)
- apríl 2012 (2)
- marec 2012 (3)
- február 2012 (2)
- január 2012 (5)
- december 2011 (5)
- november 2011 (3)
- október 2011 (3)
- september 2011 (4)
- august 2011 (5)
- júl 2011 (4)
- jún 2011 (1)
Kategórie
- BAR MAGAZINE (14)
- BARkultur (66)
- barmanské udalosti (2)
- BARMANSKÉ VIANOCE (1)
- BARY (3)
- DOBRÉ VECI (8)
- DRINKS (16)
- George Nemec (1)
- KNIHY (1)
- NÁZOR (11)
- Nezaradené (75)
- OSOBNOSTI (10)
- Pernod Ricard (5)
- PRODUKTY (1)
- SCHOOL OF BARKULTUR (2)
- SPIRITS (5)
- SÚŤAŽE (13)
- TIPY A RADY (11)
- UDALOSTI (29)
- VIDEO (1)
- ZÁHIR (23)
Blogroll
SK & CZ
ENGLISCH
DEUTSCH
Bravo! Poznám zopár (ex)čašníckych hviezd od ktorých som sa vždy nechal rád obsluhovať a s ktorými som rád pracoval!
.. a ktorými sa ešte stále rád nechávam obsluhovať!
napriklad?
na fb sa riesi otazka je,ci ta tolerancia musi byt vzajomna… Podla mna nie… Host nemusi tolerovat a samozrejme, ze tolerancia zo strany casnika je, aj ked sice velkej, ale predsa len do istej miery… Ale urcite plati, ze cim som lepsi v tom, co robim, tym menej host moju velku mieru tolerancie vyuziva…
L.
Stotožnujem sa s gordonovým názorom ohľadne práce kuchárov prve na pozícií čašníkov.
Presne to sa dá preniesť aj ďalej, je to taký strom – najprv roky čistíme zemiaky a umývame riad, potom máme prvú možnosť s trémou obslúžiť hosťa a obliať ho červeným vínom, neskôr stáť za barom a držať v ruke shaker a´lá Tom Cruise až nakoniec je len krôčik k “lepšej” ponuke – obleku a manažovaniu či vlastneniu nejakého gastronomického skvostu…
A keďže som sa už tak rozpísal nesmieme zabudnúť na tzv. rýchlokvasy, kt. samozrejme týmto všetkým prejdú rýchlosťou blesku a sú z nich hotoví a úžasní páni manažéri.
Myslím, že medzi nich Gordon, Jean-Claude, Rácz či iní im podobní nepatria…vďaka bohu že niektorí z nás vidia cestu aj cez roky tvrdej práce.
HOWG fajka zhasla:)
tak toto by som lepsie nenapisala.. rychlokvaseni manazeri,najhorsie,co sa moze v restauracii stat..klobuk dolu pred vsetkymi,ktori si tento post tvrdo odmakali a su v tom dobri.ale zialbohu takych je strasne malo
“rychlokvasení” :)) bohuzial kruta pravda v 50% “šenkov” 🙂
Skúsení dirigenti vyrábajúci produkty na ktoré sú právom hrdí, musia mať dôveru v človeka, ktorý sa stará o ich prezentáciu pred hosťom… pretože i delikatesa sa dá skaziť zlou prezentáciou a naopak menší nedostatok je určite možné milým prístupom zahladiť.
BYŤ ČAŠNÍKOM nemusí byť len dočasnou “prestupnou” stanicou k tomu dostať sa za bar alebo do kuchyne. Je určite správne “infiltrovávať” čašníkov z času na čas za bar, pretože najlepšia cesta k porozumeniu každému z produktov vedie cez porozumenie jednotlivých častí jeho kompozície a samozrejme štandardov prípravy. To inak ako priamou účasťou proste nejde.
Je na škodu, že tejto pracovnej pozícií nie je prikladaná taká vážnosť ako napríklad pozícií BARMAN.
Vždy mi je CŤOU, keď stretnem profesionála na “rajóne” pretože mám v poslednej dobe pocit, že na Slovensku je už jednoduchšie nájsť kvalitného Barmana ako kvalitného Čašníka.
Tym je jasne zodpovedana otazka, ze vyucba barmana by mala byt podmienena ucastou na vyucbe za casnika. V barmanskej praci sa skryva vela casnickej, Naopak to az tak dokonale neplati, aj ked samozrejme vedomosti z baru sa casnikovi vzdy zidu, ale teraz rozpravame o zrucnostiach – ci uz servisu, alebo komunikacie…