O ZLATOM POĽNOM VTÁKOVI A O MARKETINGU
Tak a je to tu. Zlatý Bažant sa zrazu začalo tváriť ako hipsterské pivo. Už chýba len fľaša, na ktorej bude napísané “craft beer”, lebo je to teraz IN.
Namiesto blbej reklamy by radsej mohli vyrobiť poctivejšie pivo a nie europivové šťanky. Inak im nepomôžu ani odkazy na Startupy, s ktorými majú, ako hovoria, už nejaké tie skúsenosti.
Alebo tu máme ďalší príklad destilátu z Božkova. S obdivom sledujem marketérov ako krásne dokážu podprahový, podpriemerny a lacný produkt vydávať za ničo výnimočné. Obdivujem ich, ako krásne vedia zaobchádzať so slovami. Použitie spojení ako najjemnejší melasový lieh či unikátna kombinácia, majú radiť tento produkt medzi prvú ligu. Síce vysvetlia, ze sa nevyraba “z brambor” , ale zamlčia, že sa nevyrába ani z cukrovej trstiny.
Takáto reklama zobrazená v /inak v kvalitnom/ odbornom časopise môže pôsobiť pre mladú generáciu “chcúbyťbarmanov” veľmi zavádzajúco . Z tohto článku môžu mať pocit, že sa nejedná o až tak špatný produkt a že sa s ním oplatí niečo aspoň vyskúšať. Inzerované drinky sa tvária nanajvýš seriózne. A kto vie? Možno sa za pár mesiacov dočkáme ďalšej súťaže určenej pre profesionálnych barmanov s názvom”Božkov Grand Prix”, pričom povinnosťou súťažiaceho bude použiť minimálne poldeci destilátu z ušľachtilého melasového liehu s plachetnicou.
Svet marketingu je fakt nevyspytateľný. Ten kto nehovorí sám o sebe, aký je výnimčný, ako keby ani nebol. Vychváľ najprv sám seba a budú ťa chváliť aj tí ostatní napriek tomu, že produkt okolo tej kvality, myslím k tej skutočnej, poctivej kvality niektorých malých výrobcov zďaleka nepričuchol a od tej pôvodnej, z času svojho vzniku odletel na míle ďaleko, alebo vo väčšine prípadov ju ani nikdy nemal. Využíva však jednoducho to, že ich zákazníci tú naozajstnú kvalitu nevedia rozoznať.
Na to, že sme mútení z každej strany sme si už nejako zvykli. Že nás zavádzajú v Televíznych Novinách a v dennej tlači už berieme ako normálnu vec. Jednoduchí ľudia pozerajú obdivne s otvorenými ústami a tí ostatní mávnu iba rukou. Rezignovali a myslia si svoje.
Čo je zaujímavé, že na podobné prešľapy sa už vôbec neupozorňuje. Nikto nechce mrhať energiu na negatívne veci, šíriť negatívne informácie. Radšej sa každý pozitívne usmieva a propaguje svoju robotu. Nie je na tom nič zlé. Hovorí sa, že dobré a kvalitné sa nakoniec aj tak presadí, aj tak vyhrá nad tým nekvalitným a povrchným. Problém je, že to nekvalitné a povrchné máva často oveľa väčší budget ako to poctivé, a ten, kto na to má, tak kričí viac. A realita nám ukazuje, že to poctivé sa presadzuje oveľa ťažšie. Asi preto, že jednak nemá potrebný budget na všadekričiaci marketing a pravidlom býva aj vyššia cena, ktorú si nie každý môže dovoliť zaplatiť.
Pred pár dňami mi jeden pán ponúkal keksíky ku káve. Najprv argumentoval tým, že je lacnejší ako Metro a že mi pri odbere 10tich kartónov dá zľavu. Slušne som poďakoval a navrhol, že keď si rozmyslím zavedenie keksov ku káve, že mu dám určite vedieť, preto že nepochybujem o kvalite jeho keksíkov a ani o zaujímavej cene. Pán vycítil, že chcem z tohto biznisu vycúvať a zahrať to na neurčito, tak začal vyťahovať argumenty, prečo mám zaradiť keksíky ku káve. Hostia to vraj ocenia. Usmieval som sa. Spýtal som sa ho, na základe čoho navštívi kaviareň, keď má chuť na kávu. Či je to na základe kvality produktu, alebo keksíku ku káve. Hovorí, že aj na základe kvality, ale aj na základe toho, kde mu dajú niečo naviac. Hovorím, že má pravdu, ale realita je taká, že práve nekvalitné podniky ponúkajúce podpriemerný produkt sa snažia dávať k tomu “niečo naviac”, čo v skutočnosti ani nemá hodnotu. Moja káva nepotrebuje žiadny keksík, žiadny šnik-šnak okolo.
Keksík ku káve je svojím spôsobom marketing. Môžte si na jeho obal dať zobraziť svoje logo, adresu, telefón. Niektorí to potrebujú viac, iní menej.
A ešte na koniec. Marketing je svojim spôsobom aj to, že vyhlásite víťaza súťaže, ktorú sami organizujete, ale sa mu to ani neunúvate oznámiť, necháte, nech to vyrieši za vás sociálna sieť a ako odmenu mu dáte to, že si už od ďalšieho roku musí kupovať časopis, ktorí iní dostávajú zadarmo. V zásade to nie je problém. Len že keď už zaplatíte peniaze, tak sa už aj zamyslíte, či to stojí naozaj za to a začnete nejako intenzívnejšie vnímať reklamy. Nie počet, ale hlavne ich kvalitu. Potom sa môže stať, že za to, aby ste sa dozvedeli, že Zlatý Bažant je už aj “Craft Beer” si dokonca zaplatíte. A hrozí aj to, že v našich baroch sa začne miešať z Goldenky. Potom sa už pýtate, aká je hodnota takéhoto časopisu.
ps: slepá baba už nie je slepá. Dala si dole tú čiernu masku a bude sa pozerať. Lebo keď sa všetci budeme tváriť na seba veľmi milo a budeme si hovoriť, akí sme dobrí, tak si to o sebe aj začneme myslieť. A to nás nikam neposunie. Je to len prešlapovanie na mieste, na ktorom už stojíme pekných pár rokov. Hlavne čo sa týka počtu naozaj kvalitných barov a tých naozajstných barmanov.
Posted by: Luboš Rácz
photo zdroj: www.hairstyleonpoint.com
Filed Under
-
Najnovšie články
Vyhľadávanie
Archív
- september 2024 (1)
- apríl 2024 (1)
- marec 2024 (2)
- február 2024 (2)
- december 2023 (1)
- november 2023 (1)
- jún 2023 (1)
- máj 2023 (1)
- január 2023 (1)
- september 2022 (1)
- august 2022 (1)
- máj 2022 (2)
- január 2022 (2)
- november 2021 (1)
- september 2021 (1)
- apríl 2021 (1)
- marec 2021 (2)
- február 2021 (2)
- január 2021 (2)
- november 2020 (1)
- marec 2020 (2)
- február 2020 (1)
- január 2020 (2)
- december 2019 (1)
- september 2019 (1)
- marec 2019 (2)
- február 2019 (2)
- január 2019 (1)
- december 2018 (1)
- október 2018 (4)
- september 2018 (1)
- august 2018 (1)
- júl 2018 (1)
- apríl 2018 (3)
- január 2018 (3)
- december 2017 (2)
- október 2017 (2)
- september 2017 (5)
- august 2017 (1)
- december 2016 (1)
- október 2016 (1)
- august 2016 (2)
- júl 2016 (2)
- jún 2016 (1)
- máj 2016 (1)
- apríl 2016 (1)
- január 2016 (1)
- december 2015 (1)
- november 2015 (1)
- október 2015 (1)
- september 2015 (3)
- august 2015 (3)
- jún 2015 (3)
- máj 2015 (2)
- marec 2015 (1)
- december 2014 (1)
- november 2014 (2)
- október 2014 (1)
- september 2014 (1)
- august 2014 (4)
- júl 2014 (1)
- jún 2014 (1)
- máj 2014 (3)
- apríl 2014 (1)
- marec 2014 (1)
- február 2014 (2)
- január 2014 (3)
- december 2013 (3)
- november 2013 (3)
- október 2013 (5)
- september 2013 (2)
- august 2013 (5)
- júl 2013 (4)
- jún 2013 (1)
- apríl 2013 (3)
- marec 2013 (2)
- február 2013 (1)
- január 2013 (2)
- december 2012 (3)
- november 2012 (1)
- október 2012 (2)
- september 2012 (4)
- august 2012 (1)
- júl 2012 (1)
- jún 2012 (1)
- máj 2012 (1)
- apríl 2012 (2)
- marec 2012 (3)
- február 2012 (2)
- január 2012 (5)
- december 2011 (5)
- november 2011 (3)
- október 2011 (3)
- september 2011 (4)
- august 2011 (5)
- júl 2011 (4)
- jún 2011 (1)
Kategórie
- BAR MAGAZINE (14)
- BARkultur (66)
- barmanské udalosti (2)
- BARMANSKÉ VIANOCE (1)
- BARY (3)
- DOBRÉ VECI (8)
- DRINKS (16)
- George Nemec (1)
- KNIHY (1)
- NÁZOR (11)
- Nezaradené (75)
- OSOBNOSTI (10)
- Pernod Ricard (5)
- PRODUKTY (1)
- SCHOOL OF BARKULTUR (2)
- SPIRITS (5)
- SÚŤAŽE (13)
- TIPY A RADY (11)
- UDALOSTI (29)
- VIDEO (1)
- ZÁHIR (23)
Blogroll
SK & CZ
ENGLISCH
DEUTSCH
Viem si predstavit, kam si mieril, preto budem reagovat len na jedinu spomenutu vec: vraj nikto nechce mrhat zlou energiou. Dokonca uz ani ja nie. Vies preco? Pretoze by to vo vela pripadoch znamenalo totalnu vojnu. Ze vycisti priestor a bude sa dat lepsie dychat? Mozno. Ale mozno ten vycisteny priestor zaplni este vacsie svinstvo. Mimochodom, marketinguju vsetci, od Goldenky po Bechera. Vsetko v danej miere uvedomenia konzumenta, pripadne stavu jeho historickej pamate. Menia sa mapy a prekresluju hranice, vsade. Tak sa kazdy snazi, ako najlepsie vie.
Hej, to je pravda. Len mam problem s tym, ze hlupy marketing ohlupuje. So starsou generaciou uz neurobime nic. Problem je, ked ohlupuje mladu generaciu a to mi vadi. Na to, ze Bazant zrazu hra na hipstersku notu som chcel iba upozornit, lebo mi to udrelo do oci a je mi to v zasade smiesne. V ostatnych pripadoch je to viac o tom, kto dany priestor proskytuje, ako co tam je. Aj hlupy marketing ma mat svoje miesto ale nepatri do seriozne sa tvariaceho casopisu. Je prinajmensom cudne, ked na jednej strane citas krasne slova od najlepsich barmanoch sveta a o kralovi cocktailov Dry Martini a o par stran dalej najdes drinky s krcmovym destilatom, ktore sa tvaria, ze boli namiesane v top prazskom bare… No poviem ti, ze mat o 20 rokov menej, bol by som trochu zmäteny 🙂
Tazko povedat, ktory marketing je hlupejsi. Ci ten hruby krcmovy alebo naopak ten maskovany v slusnom obleku. Vysledok je pre mna ale rovnaky, zavadzanie zostane zavadzanim.
Na druhej strane, viem ocenit, ak niekto naberie odvahu priznat, ze robil veci zle a ma chut zmenit to. Zasluzi si sancu. Zatial je takych pripadov poskromne, ale mam ten pocit, ze sa mozu zacat mnozit. Pre niektore firmy casom moze byt pravda a uprimnost jedina a posledna moznost, ako sa udrzat pri zivote.